
Telefonul Vârstnicului – Nevoile seniorilor din România în prima jumătate a anului 2025.
Se mențin solicitările pentru informații utile, dar crește interesul pentru implicare digitală și socială
București, 10 iulie 2025 | În primele șase luni ale acestui an, linia socială gratuită Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001, operată din anul 2015 de Fundația Regală Margareta a României, a înregistrat 5.464 de apeluri din întreaga țară. Dintre acestea, 1.182 de apelanți – seniori și aparținători – au sunat pentru prima dată, iar 54% dintre vârstnici au declarat că locuiesc singuri.
Serviciul rămâne un reper pentru vârstnicii de peste 65 de ani din România, oferind informare, consiliere socială, sprijin și îndrumare pentru nevoi diverse – de la recomandări pentru servicii sociale, până la suport emoțional sau activități comunitare.
Care sunt nevoile seniorilor care sună
Unul dintre aspectele notabile ale acestei perioade este modificarea topului nevoilor exprimate de seniori. Dacă în anii anteriori cele mai multe apeluri vizau cererea de informații utile și de încredere sau sprijinul practic la domiciliu, în prima jumătate a anului 2025 a urcat semnificativ în top dorința de implicare în viața comunității și de participare la activități specifice vârstei a treia. Categoria Viață activă și participare socială a ajuns pe locul al doilea, cu 330 de apeluri, devansând solicitările pentru îngrijire și suport în funcție de gradul de dependență, dar și sprijin material sau financiar.
Această schimbare se datorează și faptului că Fundația Regală a demarat anul trecut și continuă în anul 2025, alături de Fundația Vodafone, proiectul Conectăm Generații în Lumea Digitală, dedicat educației digitale pentru seniori. În acest context, 265 de persoane vârstnice au contactat pentru prima dată Telefonul Vârstnicului, în prima jumătate a anului, pentru a se înscrie la atelierele de digitalizare. Așadar, toți apelanții care doresc o viață activă au primit informații despre posibilitățile de participare la atelierele de educație digitală pentru seniori organizate la București și în alte 15 localități din țară, despre oportunitățile de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generații, sau despre activitățile organizate în cluburile pentru seniori din comunitate sau la TeleClubul Seniorilor.
”Sunt recunoscătoare, chiar m-ați salvat. Nu credeam că există astfel de cluburi și la noi în oraș. Știți cum este, decât să stau acasă între patru pereți, mai bine merg undeva să mai schimb o vorbă cu cineva, să mai învăț și lucruri noi sau să merg în excursii împreună cu alte persoane de vârsta mea.” – spune cu bucurie în voce doamna P, în vârstă de 68 ani, care a sunat din dorința de a ieși din casă și de a cunoaște oameni de aceeași vârstă cu a dumneaei
În continuare, Telefonul Vârstnicului rămâne un spațiu de sprijin și încredere pentru seniorii care sună. Nevoia de a afla informații practice, utile și de încredere rămâne pe primul loc. Contacte relevante și informații actualizate pentru situații particulare au fost oferite celor 367 de seniori de către asistenții sociali ai liniei telefonice. Aceștia operează cu o bază de date ce conține circa 1.500 de instituții de stat, servicii sociale sau private cu servicii specifice pentru seniori, în continuă actualizare.
Nevoia de îngrijire și suport în raport cu gradul de dependență a ajuns pe locul 3 în topul apelurilor. 258 dintre apelanții unici au primit informații despre serviciile specializate disponibile, referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în comunitate, precum și recomandări privind instituții care oferă îngrijiri medicale la domiciliu.
Locul 4 în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar sau material, din partea a 115 dintre seniorii care au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului. Echipa a recomandat acestora resursele comunitare adecvate nevoilor individuale, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, care pot oferi produse alimentare, igienico-sanitare sau tichete sociale.
Nevoia de sprijin emoțional ocupă locul 5 în top. Pentru 53 de seniori care trăiesc cu greu singurătatea și provocările personale, Telefonul Vârstnicului a răspuns prin servicii proprii de reapelare săptămânală sau prin redirecționare către organizații partenere cu servicii specializate din comunitatea lor.Până în acest moment al anului, 227 de seniori au beneficiat de sprijin emoțional prinapeluri săptămânale de susținere.
Cine sunt seniorii care apelează Telefonul Vârstnicului
54% locuiesc singuri, un procent care reflectă o tendință națională: 1 din 3 vârstnici din România trăiește în izolare. Alte categorii includ seniori care locuiesc cu parteneri (29%), sau cu alte persoane (9%), sau în gospodării extinse, alături de copii sau nepoți (8%).
Femeile reprezintă 58% dintre apelanți, iar distribuția pe categorii de vârstă arată că cei mai mulți seniori apelanți sunt în intervalul 70-80 de ani (38%), urmați de cei între 65-70 de ani (19%) și cei între 80-90 de ani (17%). De asemenea, 11% dintre apeluri au venit din partea aparținătorilor, care au solicitat sprijin indirect pentru vârstnici.
Un serviciu cu impact național, operat cu empatie
Telefonul Vârstnicului are acoperire națională: cei mai mulți apelanți provin din București și Ilfov (377 apeluri), urmați de seniorii din Transilvania (223 apeluri) și Moldova (216 apeluri). Provocările seniorilor sunt resimțite mai acut în zonele rurale și orașele mici, de unde au venit 454 de apeluri, comparativ cu 348 din București.
Echipa Telefonul Vârstnicului este formată din 3 asistenți sociali operatori și un (1) coordonator, precum și 15 voluntari implicați în serviciul de reapelare săptămânală.Vârstnicii din toată țara, care au nevoie de informare, consiliere socială și alinare a singurătății, pot suna gratuit la numărul 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00.
Fiecare apel este o șansă pentru un vârstnic să reintre în contact cu lumea. Fiecare senior este tratat cu empatie și profesionalism, oferindu-i-se nu doar informație, ci și alinare.
Telefonul Vârstnicului este un proiect social susținut de Imedica SA, Compania Națională Loteria Română, Johnson Wax, Yardi România, Kaufland România.
Cu sprijin media: Pro TV, TVR, Antena 1, Antena 3 CNN, Antena Stars, Prima TV, Prima News, Pro Cinema, Pro Arena, Acasă, Acasă Gold, Zu TV, Happy Channel, Trinitas TV, Speranța TV, Antena 3 Deva, Campus TV Buzău, City TV Tg Mureș, Exploris TV, Moldova TV, Zenith Media (Digi 24, Digi Sport, Euronews, Favorit TV, Hit Music, Music Channel, N24 Plus, National TV, Romania TV, U TV etc & stații radio locale Viva, Radio Transilvania, Fresh, Eveniment / Sweet FM), Radio România Actualități, Radio România Antena Satelor, Radio România Regional, Radio Trinitas, Radio Arad, Radio Boom România, Radio Campus Buzău, Radio Renașterea, AGERPRES, Forbes Romania, Forbes Life, Nine O’Clock, Ziarul News, Ziarul Lumina, Europa Liberă România, România Pozitivă, Gala Societății Civile, România Responsabilă, Stiri.ong, România Responsabilă, Jurnal de Sustenabilitate, Farmacia Tei, Formula AS, Asul Verde, Crai Nou, Suceava News, Glasul Văilor, Viața Buzăului, Obiectiv Ialomița, Ghidul Banatului, Vocea Dâmboviței, Ziarul Clujean, Răsunetul etc
Cu sprijin: Asociația Medicilor de Familie București-Ilfov, Societatea Națională de Medicina Familiei




