Se complică lucrurile: Primăria executată silit pentru peste 11 miliarde de lei vechi! STP Alba câștigă procesele pe bandă rulantă…

- Anchete - februarie 19, 2021
Distribuie

*Eliminarea STP din Turda se pare că a lăsat pe butuci Primăria din Turda

*Peste 11,3 miliarde de lei vechi are de plătit Primăria Turda după ce a eliminat operatorul de transport care operează și în AIDA-TL

*O ia și Primăria Alba Iulia pe urmele Primăriei Turda? Ce ar însemna ieșirea municipalității Alba Iulia din AIDA-TL? Numai pierderea celor 13 autobuze electrice ar aduce un prejudiciu de peste 8 miliarde de lei vechi bugetului local!

Vești proaste pentru Primăria Alba Iulia și consilierii locali din cadrul CL Alba Iulia, dar și pentru toți ceilalți primari și UAT-uri care fac parte din AIDA-TL. Conform colegilor din presa clujeană, procesele în care este implicată Primăria Turda în contradictoriu cu reclamanta, Societatea de Transport Public Alba Iulia.

După ce Curtea de Apel Cluj a pronunțat sentința finală într-un proces în care s-au judecat gratuitățile de transport, în anul 2018, Primăria Turda a avut conturile blocate și a cerut eșalonarea datoriilor.

SOLUȚIA CURȚII DE APEL CLUJ: Admite în parte cererea de chemare în judecată formulată de reclamanta S.DE T. P. S.A. în contradictoriu cu pârâtul M. T.; – obligă pârâtul să plătească reclamantei suma de 6.636.296 de lei, reprezentând diferenţele de tarif la gratuităţi pentru pensionari cu vârsta de peste 65 de ani, şi dobânda legală pentru această sumă începând cu data introducerii cererii de chemare în judecată, respectiv 20 decembrie 2013, pentru sumele aferente lunilor aprilie 2012 – octombrie 2013, şi cu data introducerii cererii modificatoare, respectiv 16 februarie 2016, pentru sumele aferente perioadei noiembrie 2013 – februarie 2016; – respinge, în rest, pretenţiile reclamantei, ca neîntemeiate. Respinge ca neîntemeiat recursul formulat de recurentul M. T. împotriva încheierii de şedinţă din data de 17 octombrie 2016, pronunţată de Tribunalul Cluj în acelaşi dosar. Obligă pârâtul să plătească reclamantei suma de 1.777,7 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată la fond, şi suma de 7.500 de lei, cu titlul de cheltuieli de judecată în recurs. Definitivă şi executorie. 

Mai pe românește, încă din 2018 Primăria Turda a avut de achitat către STP Alba Iulia suma de 6.636.296 de lei (RON), la care se adaugă 1777,7 lei+ alți 7.500 de lei!  

Întrucât Primăria Turda nu a fost în stare să achite suma respective, a cerut eșalonarea la plată după ce conturile UAT-ului au fost blocate. Așa se face că, în 28 martie 2019, conturile Primăriei au fost blocate. Ulterior, s-a semnat un grafic de reeșalonare, aprobat prin vot în Consiliul Local Turda. La acel moment, dobânda se ridica deja la 2.626.139 lei. Municipalitatea a achitat ratele, dar s-a împiedicat la ultima, în mai 2020, din care a decis să nu plătească suma de 387.698,80 lei.

Alte 4 procese pierdute pe bandă rulantă

În paralel însă, STP a avut și alte procese deschise, pe diverse spețe. Din nefericire pentru Primăria Turda verdictele au venit unul după celălalt, definitive și executorii, în favoarea STP Alba Iulia:

  • 18.11.2019 – 684.132 lei + dobândă
  • 13.02.2020 – 1.996.191 lei + dobândă, redusă drastic de Curtea de Apel. În primă instanță, STP a câștigat suma de 5.284.035 lei
  • 14.07.2020 – 884.952 lei + dobândă
  • 22.05.2020 – 272.834,50 lei + dobândă

Doar pentru aceste ultime 4 procese, Primăria Turda a mai acumulat aproape încă 1 MILION DE EURO, adică 4.788.109. Iar dacă la această sumă se mai adaugă restanțele rămase din urmă de aproximativ 390.000 de lei, imaginea unui dezastru administrativ este evidentă.

Întrucât nu l-am putut contacta pe șeful STP Alba Iulia pentru o declarație în acest sens, inserăm declarația șefului STP de pe Turda, citat de colegii din mass media clujeană, respectiv MEDIA 9:

„Aceste sume, chiar dacă sunt mari, nu reprezintă de fapt o pagubă adusă bugetului local, întrucât sunt niște plăți pentru gratuități acordate de către Consiliul Local și neplătite de către Primărie, cu intenția de a se crea dificultăți financiare operatorului de transport. Consider că penalitățile și alte cheltuieli generate de întârzierea la plată pot să facă probleme celor care au refuzat să facă plata, dar aceea a fost decizia lor și nu e vina STP dacă le vor fi imputate. Bănuiesc, totuși, că la fel că în situația plăților anterioare, determinate de decizii judecătorești definitive, toate penalitățile vor fi suportate de la buget, deși nu cred că e corect ca cetățenii orașului să suporte până la urmă din propriul buzunar niște decizii administrative greșite. În prezent, cu Municipiul Turda mai avem pe rol câteva procese, pentru că încă mai sunt de recuperat sume importante de bani dintr-o relație contractuală care ne-a creat mari probleme din cauza politicilor abuzive ale autorității contractante”.

Dan Mostescky, director STP Alba, punct de lucru Turda


Situația la AIDA-TL Alba

Situația nu este prea roz nici la nivel județ, unde relația dintre AIDA-TL și STP Alba Iulia este într-un impas major. Primăria Alba Iulia, ultimul membru AIDA-TL încă nu a semnat noul contract de delegare a serviciului de transport public local, iar subvențiile conform licitației adjudecate se ridică la aproape 9-10%, din bugetul local al Municipiului Alba Iulia.

După ultimele declarații ale noului primar Gabriel Pleșa însă, totul va fi la mâna consilierilor locali care, în ședința din 26.02.2021 urmează decidă dacă îl vor delega sau nu pe primarul în funcție să semneze noul contract. Cum lațul se strânge tot mai mult, iar exemplele din jur nu sunt deloc fericite, rămâne de văzut ce vor decide aleșii locali din Alba Iulia. În joc nu sunt doar posibile penalități, culpe penale, ci și un contract extrem de generos pe fonduri europene (cele 13 autobuze electrice + stațiile de încărcare) care riscă să pice, dacă Primăria Alba Iulia nu va putea pune la dispoziția MDRAP un contract în vigoare cu un operator de transport public, oricare va fi numele acestuia. Iar nisipul din clepsidră s-a cam terminat…

PS: în caz contrar, Primăria Alba Iulia riscă să rămână nu doar fără autobuzele noi, dar să și plătească în totalitate contractul pe fonduri europene ca și penalitate! Adică același parc auto învechit (sau un alt operator care stă și așteaptă după colț), dar și o gaură de 8 miliarde de lei vechi…

Articol realizat și cu informații preluate din presa clujeană:

Surse: Datorii de un milion de euro. Decizie judecătorească de blocare a conturilor Primăriei Turda – media9 :media9

Sursă: Dorm procurorii din Turda? Municipiul Turda executat silit pentru 4,7 milioane lei. Milioane plătite ca dobânzi penalizatoare din bugetul public – PoliticasiPutere

Service camioane
Comments are closed.