Presiuni imense, ilegalități ce ies la iveală și un război total pe problema transportului public la Alba Iulia! (partea a II-a)

- Anchete - februarie 8, 2021
Distribuie

*La mijloc sunt aproape 50 milioane de euro și 2 mastodonți, care se pândesc la colț

*Astăzi, 08.02.2021 – data de la care primarii Gabriel Pleșa și Gheorghe Damian nu mai au niciun „spate”  pentru a amâna semnarea noului contract cu STP Alba Iulia

După cum vă prezentam, problema transportului public de persoane din Alba Iulia, dar și din celelalte 7 localități care alcătuiesc AIDA-TL a ajuns într-un impas major.

Membrii Asociației Intercomunitare de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local:

  1. Municipiul Alba Iulia 74.501 locuitori
  2. Comuna Ciugud 3.018 locuitori
  3. Comuna Cricău 2.088 locuitori
  4. Comuna Galda de Jos 4.401 locuitori
  5. Comuna Ighiu 6.918 locuitori
  6. Comuna Întregalde 601 locuitori
  7. Comuna Sîntimbru 983 locuitori
  8. Comuna Mihalț 273 locuitori

Din totalul de 97.783 locuitori din arealul AIDA-TL, 76,19% dintre aceștia locuiesc în Alba Iulia, Municipiul având rol de centru polarizator al regiunii datorită legăturilor multiple (sociale, culturale, economice) pe care le are cu toţi membrii AIDA-TL.

De unde și importanța semnării contractului de către primarul mun. Alba Iulia, Gabriel Pleșa.

O licitație “cu cântec”, dar este ea și legală?

După cum se știe, între AIDA-TL și Societatea de Transport Public SA a fost semnat contractul nr. 226/1683/19.07.2012, care a produs practic efecte până în data de 07.01.2021 (după mai multe prelungiri, pentru a acoperi un vid datorat întârzierii inexplicabile cu care AIDA-TL s-a mișcat, lăsând la voia întâmplării un serviciu de importanță vitală).

Licitația pentru delegarea unui nou contract de transport public în cadrul AIDA-TL a fost publicată de AIDA-TL în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în 2017, sub numărul 137970-2017-RO, anunțându-se astfel licitația care trebuia să aibă loc în anul 2018. Confuzia iscată este dată de faptul că sub numărul 358019-2020-EN apare un nou document cu trimitere la aceeași licitație.

După cum prezentam anterior, această cheie a întregii licitații rezidă doar într-o chestiune legată de cele două documente.

Conform noilor interpretări obținute astăzi de redacția noastre de la instituțiile centrale de la București, anunțul primordial (adică cel din 2017) se consideră ca anunțul OBLIGATORIU de publicat în JO-UE cu minim 12 luni înainte, întrucât acesta nu a avut finalitate. Cum AIDA-TL a avut 2 licitații fără finalitate (semnarea contractului de delegare a serviciului de transport public de persoane), au existat mai multe erate păstrându-se aceleași anunț inițial!! Pe cale de consecință, înainte de cea de a 3-a licitație urcată de AIDA-TL pe SICAP nu mai era nevoie de un alt anunț, întrucât se cerea același serviciu/contract. Mai mult, în momentul în care documentația se urcă pe SICAP, în sistemul european de urmărire apare în mod automat întreaga documentație publică.

Pe cale de consecință, din acest punct de vedere, rezultatul licitației în mod normal nu ar trebui să mai fie viciat de vreo ilegalitate în ochii forurilor europene.

Discuțiile de LEGALITATE privind semnarea noului contract!

În continuare însă, urmează toate discuțiile legate de chestiunile mai puțin controlabile: este un serviciu scump sau ieftin? Este oferta câștigătoare una prea mare? A fost un caiet de sarcini “cu dedicație?”

Toate, dar absolut toate sunt întrebări cât se poate de oneste venind din partea noastră, a contribuabililor! Din nefericire pentru noi toți, ele sunt mult prea tardive… De altfel, presa vremii scria, încă de pe vremea când AIDA-TL se chinuia să facă poate cel mai stufos caiet de sarcini din istoria națională a licitațiilor de transport. Vorbind despre ele acum însă, din punct de vedere juridic, totul este tardiv! Toate documentele au început să producă efecte, în ciuda unor erori ale AIDA-TL demne de grădiniță…(vezi inclusiv acceptarea și schimbarea statutului asociației cu numele noilor primari  – reprezentanți legali în AGA a AIDA-TL).

De fapt, cum acesta este subiectul predilect, trebuie precizate următoarele:

  • În urma rezultatului alegerilor locale din 26 Septembrie 2020, AIDA-TL ar fi trebuit să opereze cu celeritate schimbarea statutului prin schimbarea numelor celor 3 noi primari aleși: Gabriel Pleșa – Alba Iulia; Todericiu Florin – Cricău și Moga Victoria – Întregalde; AIDA-TL a eșuat lamentabil în acest demers. Primăria Alba Iulia nu mai putea fi reprezentată de Paul Voicu după data de 08.10.2020, data la care Judecătoria Alba Iulia l-a validat pe Gabriel Pleșa ca și primar al orașului Alba Iulia; iar din data de 21 Octombrie 2020 – data la care noul primar Gabriel Pleșa preia oficial mandatul de primar, AIDA-TL ar fi trebuit să înceapă de urgență demersurile legale pentru modificarea statutului, respectiv introducerea noilor primari aleși ca și reprezentanți ai UAT-urilor respective.
  • AIDA-TL, în mod inexplicabil, având în vedere că era vorba de o licitație în desfășurare și probleme de viciere la finalul ei prin ne-updatarea statutului, depune la Judecătoria Alba Iulia abia în data de 01.2021!!! cererea de aducere la zi a noii componențe!
  • decizia a fost pronunțată de Judecătoria Alba Iulia abia în data de 28.01.2021, cu drept de contestare de 5 zile de la pronunțare. ATENȚIE!! Termenul de contestare a acestei decizii a expirat astăzi – 08.02.2021!
  • Din punct de vedere legal, începând de mâine, 09.02.2021 nici primarul Gabriel Pleșa și nici edilul Gheorghe Damian se pare că nu mai pot fi acoperiți de nicio prevedere legală prin care să mai poată întârzia semnarea noului contract de delegare a gestiunii a gestiunii serviciilor publice de transport persoane în aria teritorială de competență a AIDA-TL nr. 26/48 din 07.01.2021.

Este cel mai scump contract de servicii de transport încheiat vreodată de Alba Iulia? Categoric, DA. Și aici ar putea da naștere mai multor discuții, inclusiv cele legate de cum a fost conceput caietul de sarcini!

Însă, din moment ce caietul de sarcini și întregul proces al Licitației a trecut inclusiv de către Autoritatea Națională a Achizițiilor Publice (7300/6646/19.08.2020, respectiv 7300/1434/CN1023187/AC/19.11.2020) și nu s-au înregistrat contestații la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și nici la Curtea de Apel, la acest moment orice demers pare a fi tardiv. Nu doar tardiv, dar ar putea să dea niște găuri financiare imense pe persoană fizică…

Mai ales că, la licitația lansată pentru a treia oară în SICAP în 30.07.2020, de către AIDA-TL nu s-a prezentat nicio altă firmă, chiar cu riscul să fie depunctată sau descalificată pentru condițiile, cel puțin ciudate, dacă nu aberante, din caietul de sarcini (autobuz supraetajat – Double Decker Top-Open sau necesitatea existenței camerelor de supraveghere video). Nefiind nicio firmă prezentă, evident că nu există nicio contestație pe rol…

Sau, cum ar spune unii, câinii latră, caravana trece… 

(Va urma)

Service camioane
Comments are closed.