Hotelierii de pe Transalpina, revoltați: CNAIR și autoritățile din Alba închid drumul montan cu peste o lună înainte de termenul oficial. „În alte țări se investește, la noi se pune bariera!”
Nemulțumiri tot mai mari printre antreprenorii din turismul montan după ce CNAIR, cu acordul autorităților locale, a decis închiderea Transalpinei cu aproape 45 de zile mai devreme decât data prevăzută în calendarul oficial. Decizia, luată fără consultarea celor care activează în zona turistică Sugag – Obârșia Lotrului, stârnește critici dure la adresa Consiliului Județean Alba și a instituțiilor care ar trebui să sprijine mediul de afaceri și turismul montan.
Un antreprenor local și-a exprimat indignarea pe pagina de Facebook, arătând lipsa de viziune a autorităților:
„Transalpina și Transfăgărășan, închise cu 45 de zile înainte de data oficială. La anul să deschideți drumul pe 1 iulie și pe 1 septembrie să-l închideți. În Austria și Italia sunt sectoare de drum la altitudini mult mai mari și sunt deschise tot timpul anului, pentru că se poate. La noi, în loc să se facă investiții, e mai simplu să închideți și să luați permise de conducere turiștilor care vizitează zonele de munte.”
Antreprenorii din zonă spun că, în ciuda faptului că sectorul Curpăt – Obârșia Lotrului (aproximativ 20 de kilometri) îndeplinește condițiile de siguranță pentru circulație, CNAIR a preferat să blocheze traficul. Decizia afectează direct veniturile hotelurilor, pensiunilor și restaurantelor din zonă, izolate acum de fluxul de turiști.
Criticile se îndreaptă și către Consiliul Județean Alba, acuzat că aplică un dublu standard: în timp ce drumul Transapuseni, aflat la altitudini similare cu sectorul Curpăt – Obârșia Lotrului, rămâne deschis, chiar dacă acolo numărul unităților de cazare este mult mai mic, Transalpina – o arteră turistică esențială, care leagă stațiunea Șureanu de stațiunea Voineasa – este blocată preventiv, fără justificări tehnice solide.
„Cum se explică faptul că un drum montan din Alba, la aceeași altitudine, poate fi menținut deschis, iar Transalpina, cu infrastructură bună și condiții de siguranță verificate, este închisă devreme? În loc să se găsească soluții pentru întreținere și siguranță, se alege varianta cea mai simplă: se pune bariera și se lovește direct în turismul local”, spun hotelierii din zonă.
Aceștia mai atrag atenția că sectorul privat din turismul montan nu este reprezentat de nimeni în România, iar deciziile privind drumurile alpine sunt luate fără consultarea celor afectați direct.
În timp ce Transalpina – cel mai înalt drum rutier din România – este blocată preventiv, țări precum Austria, Elveția sau Italia reușesc să mențină deschise șosele aflate la altitudini mult mai mari, datorită investițiilor în întreținere, semnalizare și intervenții rapide.
Hotelierii cer ca, în anii următori, calendarul de închidere să fie respectat, iar autoritățile județene și CNAIR să colaboreze real cu mediul privat pentru a evita pierderi economice și pentru a sprijini dezvoltarea turismului montan din România.


















