Anchete

Alba Iulia ar putea rămâne, în curând, fără transport public! Presiuni imense, ilegalități ce ies la iveală și un război total pe problema transportului public… (I)

5 Mins read

  • *La mijloc sunt aproape 230.000.000 de lei, adică aproape 50 milioane de euro!
  • Plângerile penale încep să curgă, dar unde este hiba?
  • Băgat în corzi, primarul Pleșa nu are dreptul legal să semneze contractul.
  • Primarii care au semnat pot păți ca cei din CJ Alba: popriri pe salarii în urma procesului pierdut cu transportatorii din Alba
  • Istoria se repetă: CJ Alba a pierdut un proces lung, greu și costisitor/ CL Alba Iulia și celelalte primării ar putea avea aceeași soartă!

AIDA -TL este o asociație înființată în 2009 de către Primăriile Alba Iulia, Ciugud, Cricău, Galda de Jos, Ighiu, Întregalde, Sântimbru și Mihalț. După mai multe presiuni și discuții fără nicio finalitate, dar mai ales din orgolii politice, mun. Sebeș și comuna Vințu de Jos nu au intrat în această asociație la momentul respectiv. De altfel, este foarte posibil ca tot din cauza intereselor legate de breasla (ca să nu spunem mafia) transportatorilor, AIDA TL este chiar diferită ca și componență față de AIDA (Asociația inter-comunitară de dezvoltare Alba). Evident, există mereu scuza geografiei la îndemâna celor care vor să o dea la scăldat…

Practic, acest organism este, mai pe românește, o colaborare legală destinată rezolvării problemelor de transport într-o așa numită zonă metropolitană, pe model european (la fel, este mult mai ușor să fie accesate proiectele europene într-o astfel de asociere).

 Asociația Intercomunitară de Dezvoltare Alba Iulia – Transport local (AIDA-TL) este cea în măsură (și singura) să decidă și să delege contractele de transport public pe raza localităților componente.

Contract la mâna negocierii dintre transportatori

Deși nimeni nu o va recunoaște niciodată, transportatorii din județul Alba și-au cam trasat zonele de influență (dar despre asta în alte articole). Cert este că pe AIDA TL principalul transportator care și-a adjudecat supremația a fost mai mereu Societatea de Transport Public Alba Iulia, o companie privată știută mereu ca apropiată de Mircea Hava, dar care în realitate a avut un management propriu și un lider: Stelian Nicola. Dovadă că a operat și în alte localități (ex. mun. Turda). De asemenea, STP era, la un moment dat, în 2007 un vârf de lance la nivel național. Era primul operator român de transport public din România care a utilizat bio – combustibili în transportul urban de călători și a marșat pe inovație. Între timp însă, alte orașe ne-au luat-o foarte mult în față. Și încă la mai multe capitole…

Prin HCL 260/2012 a fost aprobat contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate, contract ce s-a încheiat între AIDA TL și STP SA Alba Iulia pentru o perioadă de 6 ani, respectiv până la data de 09.09.2018.

AIDA TL nu a reușit să organizeze o licitație cap-coadă și să se semneze un nou contract, astfel că, de atunci s-a prelungit succesiv starea de fapt, prin deciziile tuturor UAT-urilor implicate. Astfel, prin Hotărârea nr. 5/07.09.2018 s-a prelungit pe o perioadă de maxim 2 ani, iar ulterior cu o nouă perioadă de încă 6 luni de zile.

Situația la zi, pe lângă plângerile penale

LA momentul de față, noul contract de delegare a serviciului de transport public local pe raza AIDA-TL este în impas. Două UAT-uri nu au semnăturile pe contractul de delegare: Alba Iulia și Ciugud!

Conform statutului AIDA-TL, fiecare UAT TREBUIE să semneze contractul de delegare, pentru ca ADIA-TL mai apoi, prin președintele ales de membrii Asociației și mandatat de aceștia, să poată semna contractul cu câștigătorul licitației!

Cu alte cuvinte, fără semnătura UAT Alba Iulia și UAT Ciugud contractul cu STP nu va putea fi semnat și să producă efecte NICIODATĂ!

Asta înseamnă că nici facturile emise de STP Alba Iulia nu pot, legal, să mai fie achitate, iar operatorul poate ajunge în incapacitate de plată sau de a mai presta serviciul!

Din august 2020, probabil de frica faptului că Paul Voicu (PNL) ar putea pierde Primăria Alba Iulia (ceea ce s-a și întâmplat), AIDA-TL face câteva greșeli în lanț:

  • Îl delegă pe primarul din Sântimbru, Popa Ioan Iancu să se ocupe de reprezentarea Asociației în ceea ce înseamnă accesul AIDA-TL pe platforma electronică de licitație! Însă conform statutului, Popa Iancu, fie el chiar președintele Asociației, nu poate semna în locul UAT Alba Iulia sau Ciugud!
  • Edilul din Sântimbru își folosește semnătura electronică pentru ca licitația să poată fi lansată pe SICAP, lucru perfect legal, licitația fiind anunțată cf. CN1023187/30.072020. Este deja a treia oară când se încearcă organizarea unei licitații (la prima licitație nu a fost niciun ofertant, la a doua a fost doar STP, însă a avut o ofertă prea mare: 284.605.309,00)
  • Doar că AIDA TL ar fi trebuit să anunțe licitația cu un an înainte în jurnalul oficial al UE!!! FF. Important!! AIDA-TL eșuează în a anunța în termenul legal această licitație, ceea ce contravine flagrant legislației europene!

Ca țară membră UE, doar pentru că AIDA-TL a eșuat lamentabil în anunțarea licitației cu un an înainte, rezultatul licitației finale poate fi contestabil sau licitația ar putea fi lovită de nulitate!!!

  • A treia oară e cu noroc! STP se prezintă tot din postura de unic ofertant și este declarat câștigător!

Valoarea estimată a contractului în anul 2020 a fost de 229.748.691,00 lei!

  • În data de 07.01.2021, data limită de valabilitate a ofertelor pe SICAP, Adunarea Generală a AIDA-TL adoptă totuși hotărârea nr.2/07.01.2021 prin care se aprobă atribuirea contractului de delegare de gestiune a serviciului de transport public de persoane operatorului care a câștigat licitația! Acea licitație care nu a respectat însă o prevedere importantă privind transparența la nivel european!
  • Tot in 07.01.2021, în disperare, primarii din Sântimbru, Ighiu, Cricău, Întregalde, Mihalț și Galda de Jos semnează inclusiv contractul de delegare!
  • Conștientizând probabil și problemele de legalitate, primarul din Ciugud refuză să semneze!
  • Primarul mun. Alba Iulia, Gabriel Pleșa la acea dată încă nu avea calitatea legală să semneze contractul!
  • AG a AIDA-TL a refuzat să îi recunoască acestuia calitatea de membru!!! Între timp o face, însă nu se încheie la timp actele juridice care să ateste acest lucru.

AIDA – TL a ajuns la mâna lui Gabriel Pleșa!

După toate problemele de legalitate semnalate, care ar putea duce inclusiv la procese în urma cărora primarii care au semnat să fie buni de plată, se ajunge într-o situație și mai gravă! 2 chestiuni importante dau PNL-ul peste cap, în timp ce edilul din Alba Iulia este strâns rău de tot cu ușa!

  1. Facturile la plată emise de STP în baza unei licitații câștigate nu au nicio valoare fără un contract semnat. Firma se încarcă inclusiv cu TVA, câteva zeci de muncitori riscă să rămână neplătiți, dacă firma intră în colaps!
  2. Fără Primăria Alba Iulia, AIDA-TL se poate desființa liniștită. Municipiul Alba Iulia plătește 90% din subvenția/ compensația pentru transportul local în zona metropolitană

Iar dacă un proces ar izbucni împotriva AIDA-TL, s-ar putea ajunge la fel cum s-a întâmplat la CJ Alba. Adică primarii sau consilierii locali să plătească din buzunare eventualele sume imputabile, în caz că STP Alba Iulia ar da în judecată AIDA-TL. În acest context, probabil că primarii Gheorghe Damian și Gabriel Pleșa ar putea fi singurii care ar ieși basma curată!

(Va urma)

COMENTEZI?