vineri, octombrie 3, 2025

Subscribe to newsletter

STP Alba – compania care plânge de foame, dar ascunde salariile șefilor. Cum se transformă transportul public într-o afacere privată de lux pe bani publici

STP Alba – compania care plânge de foame, dar ascunde salariile șefilor. Cum se transformă transportul public într-o afacere privată de lux pe bani publici

Cerere oficială ignorată de STP Alba

Ziarul nostru a cerut, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, informații despre salariile conducerii STP Alba Iulia și despre cheltuielile companiei cu combustibilul pentru lunile februarie, martie și aprilie 2025.

Data cererii: 20 august 2025.
Răspunsul STP Alba: zero.

Niciun e-mail, nicio explicație, niciun document.
Un refuz tacit, care încalcă flagrant legea și demonstrează că operatorul care gestionează transportul public al orașului nu consideră publicul demn de explicații.

Când banii publici devin „afacere privată”

STP Alba Iulia administrează transportul public local – un serviciu finanțat în proporție covârșitoare din bugetul orașului.
În 2024, conform datelor comunicate chiar de Primăria Alba Iulia:

  • municipalitatea a plătit aproape 7,5 milioane de euro pentru transportul local,
  • încasările directe de la pasageri au fost de doar 6,2 milioane de lei (~1,25 milioane euro),
  • costul real pentru buget: 16 lei pentru fiecare călătorie validată,
  • pasagerul a plătit, în medie, 3,5 lei.

Restul? A fost acoperit de contribuabili.

În tot acest timp, STP a raportat profituri de peste 1 milion de euro.
Așa arată o „criză” doar pe hârtie — în realitate, o afacere de lux pe bani publici.


Criza fabricată? „nu avem bani de motorină”, dar tăcere totală despre salarii

STP ALBA a ieșit cu un comunicat de presă alarmist, anunțând că va reduce programul de transport în Alba Iulia, motivând că Primăria nu și-a plătit datoriile.

„suntem nevoiți să limităm furnizarea/prestarea serviciului de transport public local și să reducem programul de transport în municipiul Alba Iulia.. nu mai avem bani pentru motorină și nici pentru plata chenzinei a II-a a salariaților ”, se arată în comunicatul transmis presei.

Dar când vine vorba de transparență, STP nu mai este la fel de vocal.
Compania refuză să spună:

  • cât câștigă directorii,
  • ce prime și beneficii au membrii Consiliului de Administrație,
  • cât se consumă lunar în motorină și pe ce trasee,
  • cum se justifică profitul de peste 1 milion de euro, în condițiile în care spune că „nu mai are bani”.

În loc de răspunsuri, conducerea STP preferă să amenințe cu oprirea autobuzelor, punând presiune pe zeci de mii de oameni care depind zilnic de transportul public.

Primăria acuză un șantaj public, nu lipsă de bani

Replica Primăriei Municipiului Alba Iulia a fost dură și fără echivoc:

„Transportul public nu este un privilegiu al unui operator, ci un drept al oamenilor din Alba Iulia. Primăria nu va accepta șantajul care pune la mijloc zeci de mii de locuitori. Suntem deschiși la dialog și la corectarea contractului, dar nu vom răspunde la cereri fără măsură..”

Primăria a precizat că:

  • În 2024, Alba Iulia a plătit aproape 7,5 milioane de euro pentru transportul local din care 6,9 milioane euro au fost compensatii, restul fiind gratuitati. Au fost validate aproximativ 2,1 milioane de călătorii (bilete + abonamente).
  • Pasagerii care au cumpărat bilete (60.000/lună × 3,5 lei) au adus ~2,5 milioane lei pe tot anul.
  • Pasagerii cu abonamente (aprox. 2.975 abonamente/lună × 105 lei) au adus STP ~3,7 milioane lei pe tot anul.
  • Total: 6,2 milioane lei încasări directe de la călători.
  • În schimb, Primăria a plătit aproximativ 34 milioane lei (in jur de 7,5 milioane euro).
  • Rezultă că orașul a suportat de peste 5,5 ori mai mult decât pasagerii înșiși, fără a lua în calcul gratutatile de peste 600.000 euro.
  • Costul real pentru buget: 16 lei per călătorie validată, în timp ce pasagerul a plătit în medie doar 3,5–3,7 lei.
  • În loc să asigure un serviciu corect, STP a urmărit o singură țintă: profitul. În 2024, acesta a depășit 1 milion de euro, pentru că legea îi garantează un procent din cheltuieli. O afacere la cheie. Iar cheltuielile cresc de la an la an.
  • Este simplu să ascunzi costuri în salarii, consumuri greu de controlat sau în clădiri și mașini care nu au legătură cu transportul oamenilor. Să cumperi zeci telefoane de 6.000 de lei bucata sau autoturisme la preț de autobuz. În ciuda acestor excese, operatorul alege să amenințe orașul, în loc să caute soluții.
  • Primăria a introdus 13 autobuze electrice noi și a redimensionat rutele, obținând o economie de cel puțin 500.000 lei lunar. Chiar și așa, costurile cerute de operator continuă să explodeze.

Pe scurt: în timp ce primăria susține financiar transportul public, STP pare să funcționeze după regulile unei firme private protejate politic, nu ale unui partener public transparent.

Tăcerea care spune tot

Refuzul STP de a comunica informații despre salariile și cheltuielile interne nu e doar o sfidare a legii, ci și o sfidare a cetățenilor.

Transportul public nu este „afacerea STP”.
Este un serviciu public, finanțat cu zeci de milioane de lei din taxele albaiulienilor.

Când un operator plătit din bani publici se ascunde în spatele tăcerii, iar în același timp amenință că oprește autobuzele, avem de-a face nu cu o „criză financiară”, ci cu o criză morală.

Ce urmează

Ziarul nostru va sesiza refuzul ilegal al STP Alba de a răspunde unei solicitări oficiale de interes public.
Conform legii, nerespectarea termenelor de răspuns atrage răspunderea persoanelor responsabile.

Până atunci, albaiulienii au tot dreptul să se întrebe:

  • de ce o companie care încasează milioane din bani publici refuză să spună ce salarii plătește?
  • cine sunt cei care decid destinele transportului local, dar fug de transparență?
  • și, mai ales, de ce trebuie orașul să suporte jocurile unei firme care profită dintr-un serviciu esențial?

Concluzie

STP Alba nu mai este de mult doar un operator de transport.
Oare a devenit un simbol al opacității, al complicității politice și al disprețului față de lege și cetățeni?

Cât timp conducerea STP nu va răspunde la întrebările legitime privind banii publici pe care îi gestionează, orice discurs despre „criză” rămâne o mascaradă.

Autobuzele pot staționa.
Dar adevărul despre cum se scurg banii publici în buzunarele STP trebuie să circule.

Distribuie
Subscribe for notification
Exit mobile version