Interviuri - Interviu cu doamna profesor Luminița Cebotari de la Școala Gimnazială nr. 3 Cugir
Interviuri

Interviu cu doamna profesor Luminița Cebotari de la Școala Gimnazială nr. 3 Cugir

3 Mins read
educatie

Săptămâna aceasta am avut-o ca invitată pe doamna profesor Luminița Cebotari de la Școala Gimnazială nr. 3 Cugir, o școală ce are arondată și Școala Gimnazială Ion Mihu din Vinerea.
Doamna profesor ne-a spus:


-Eu cred că un dascăl motivat este menit să devină și mai puternic, iar cel slab trebuie ajutat să nu devină mai slab. Astăzi imaginea dascălului s-a schimbat, el trebuie să devină animator al vieții culturale. De ce? Fiindcă valorile le are în spiritualitatea creștină, și nu trebuie decât să redefinească aceste valori, să redefinească standardele în materie de educație. Aceasta educație facută astăzi cu responsabilitate și cu metodă. Când spun metodă, mă gândesc la metoda de lucru. Numai daca traim responsabil, celelalte lucruri ce țin de activitatea noastră extracuriculară, extrașcolară, devin reflexii ale stării noastre interioare. Și în felul acesta, noi dascălii devenim dependenți de lucrurile care contează. Responsabilitatea de care vorbeam exprimă calitatea în educație și mai ales ipostasul spiritulal al dascălului. În România modelul de dascăl s-a pierdut parcă, el nu mai satisface toate gusturile, datorită noii structuri a unei lumi tehnice, a unei lumi liberale în gândire și individualiste în dorințe,marcată clar de individualismul convingerilor. Probabil că dascălul trebuie să se dea jos de pe soclul unde s-a instalat în vechime, să își apropie elevii, să-i apropie de cultură și de valorile pe care aceasta le propagă.
Am încercat să-mi apropii elevii de teatru, implicit de lectură, fiindcă știm că îndepărtarea de lectură este un viciu al epocii noastre. Din păcate, atât televiziunea, cât și calculatorul, au uniformizat culturile individuale, privându-i astfel pe copii noștrii de originalitate, de personalitatea atât de necesară în dimensiunea lor interioară. Eu cred că, copilul e uriaș când citește, când visează și nu-l putem priva de acest lucru.
Activitățile acestea extracuriculare, în care mă implic de mulți ani, se doresc a fi, pentru fiecare elev, o altă școală. Psihologii ne spun că aceste activități detensionează, relazează, lărgesc orizontul.
Grupul „Anotimpuri” pe care l-am constituit, s-a dorit o prelungire a sufletului, o relație specială pe care elevii au stabilit-o cu mine ca dascăl, cu soțul meu care coordonează acest grup, cu muzica și cu comunitatea. Acest grup folk are deja 17 ani.
Elevii din acest grup, au mai multă încredere în ei, au dobândit mai multă culțură muzicală, se simt apreciați. Copilăria și adolescența lor e mai ușoară și mai frumoasă.
I-am încurajat să facă parte și din alte grupuri, să urmeze cursurile Scolii Populare de Artă.
Ne considerăm o rampă de lansare și credem că generația fără muzică, nu va cunoaște calitatea vieții.
Cultura este o creație continuă, o căutare fără sfârșit de aceea dascălul trebuie să devină animator al vieții culturale. Dascălul trebuie să-i determine pe elevi să devină dependenți de lucrurile care contează.
Avem un proiect care se numește”O tempora umores”, un parteneriat cu grupul „Skepsis”, care a venit la Vinerea și Cugir cu reprezentații.


La întrebarea de spre alte activități în care se implică dascălii și copii de la cele două școli, d-na profesor a răspuns:

-Avem câteva proiecte în care ne implicăm, dascăli și elevi deopotrivă.
Unul dintre ele este”Ziua eroilor” care este sfântă la Vinerea. Venim și noi să ne aducem contribuția și să cinstim alături de comunitate această zi.
În luna ianuarie avem „Dor de Eminescu” un proiect care are o vechime de 14 ani.
„Zilele tineretului” un proiect realizat de Primărie și Centru Cultural Cugir, unde noi suntem invitați să cântăm muzică folk. De asemenea participăm și la festivalul „Toamna cugireană”, „Ziua europeană a limbilor”, „Colinda- o evanghelie populară”, „1 Decembrie” un spectacol la Centru Cultural, „Crăciunul între tradiție și însemnătate spirituală” „Misterul pascal, semnificație și tradiții”, „Fii un zid, nu face un zid”, un proiect a spasului din Cugir, un marș, urmat de un spectacol. „Vârste în dialog la poalele Drăganei”, un proiect cu cei vârsnici, cei de la „Centrul de zi” Cugir. Avem și trei-patru proiecte în limba engleză.
Participăm și la acțiuni de voluntariat în comunitate, sub tutela asociației „Ține de tine”.


La sfârșit, d-na profesor Luminița Cebotari a spus:


-Nouă dascălilor, ne revine să impregnăm tinerilor o nouă demnitate, să fortificăm personalitatea fiecăruia. Acesta ar trebui să fie scopul dascălului.

COMENTEZI?