Explozie de prețuri la RCA: creștere de 19% după expirarea plafonării. COTAR acuză Guvernul și ASF de complicitate
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) trage un semnal de alarmă în legătură cu majorarea bruscă a tarifelor RCA, acuzând autoritățile că nu au luat măsuri pentru protejarea consumatorilor.
Potrivit COTAR, costul asigurării obligatorii pentru vehiculele grele a crescut cu 19% imediat după expirarea plafonării de la 1 iulie 2025. Astfel, pentru un camion nou încadrat în clasa B0, prețul unei polițe a urcat de la 9.000 la 11.000 de lei pe an.
Organizația critică dur măsura plafonării, pe care o consideră o soluție de fațadă: „Plafonarea nu a protejat consumatorii, ci a fost doar o păcăleală menită să le ofere asigurătorilor timp pentru optimizarea fiscală a profiturilor și evitarea unei reglementări reale”, se arată într-un comunicat transmis presei.
Acuzații grave la adresa ASF
COTAR acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) că a permis deteriorarea pieței RCA, menționându-i nominal pe președintele Alexandru Petrescu și pe vicepreședintele Sorin Mititelu: „Nu doar că au tolerat haosul, dar au și girat abuzurile cu bună știință”.
Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, adresează întrebări retorice autorităților: „Cum este posibil ca un șofer fără accidente de opt ani, aflat la clasa B8, să fie considerat ‘cu risc ridicat’ și să plătească mai mult pentru asigurarea obligatorie? Unde în lume o poliță RCA devine mai scumpă la reînnoire, chiar și după aplicarea unei reduceri legale de 50%?”.
Guvernul, acuzat de pasivitate
Critici dure sunt îndreptate și către noul guvern condus de Ilie Bolojan, instalat la 23 iunie 2025, dar și către întreaga coaliție de guvernare (PNL, PSD, USR-PLUS, UDMR), acuzată că nu a intervenit pentru a reglementa situația: „Nimeni nu a luat măsuri reale pentru a proteja cei peste 8 milioane de români obligați să plătească RCA la tarife mai mari decât în Germania, deși veniturile sunt de cinci ori mai mici”.
Ștefănescu acuză companiile de asigurări că își declară doar o parte din profiturile reale și optimizează fiscal câștigurile de zeci de ani, în lipsa unor controale eficiente din partea ANAF sau altor instituții.
Date îngrijorătoare privind cheltuielile și riscurile din piață
COTAR prezintă date care arată că din fiecare 100 de lei încasați din polițe RCA, doar 37 de lei sunt utilizați pentru plata despăgubirilor – cel mai mic procent din Uniunea Europeană. Restul, 56 de lei, reprezintă cheltuieli administrative ale asigurătorilor.
Organizația mai atrage atenția asupra riscului iminent de colaps al unei companii austriece din topul vânzărilor RCA din România, care ar avea nevoie de o majorare de capital de cel puțin 100 de milioane de euro. „ASF și Guvernul cunosc situația, dar nu intervin. Se repetă scenariul Euroins”, avertizează COTAR.
Exemplu concret: tarife în creștere accentuată
Pentru a ilustra derapajele din piață, COTAR oferă un exemplu concret: prețul RCA pentru același autoturism, cu același proprietar (clasa B8), a crescut de aproape 3 ori în doar cinci ani:
- 2021: 358 lei
- 2022: 727 lei
- 2023: 630 lei
- 2024: 673 lei
- 2025: 1.240 lei
„Această evoluție nu are o justificare economică reală, în condițiile în care nu au existat daune sau modificări în profilul asiguratului”, susține organizația.
Solicitări oficiale
COTAR cere:
- Demiterea de urgență a vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu;
- Inițierea unor anchete din partea autorităților, inclusiv DNA, privind posibile abuzuri în calculul tarifelor RCA;
- Reorganizarea ASF și trecerea supravegherii asigurărilor în subordinea Ministerului de Finanțe.
În final, COTAR avertizează că, în lipsa unor măsuri urgente din partea Guvernului, va organiza proteste la nivel național: „Dacă Executivul nu acționează ferm, îl vom considera complice la acest jaf legalizat asupra cetățenilor”.
