Anchete

CNAIR minte cum respiră! Autostrada Sebeș-Turda a fost “forțată” cu lucrări prost făcute!

3 Mins read

Minciuna, impostura și incompetența sunt cele care definesc de ani buni țara noastră, iar urmarea se vede: lipsa autostrăzilor și a unei infrastructuri rutiere de calitate pe drumurile publice, indiferent de categoria lor.

La fel cum fostul viceprimar cu atribuții de primar Paul Voicu a asfaltat repede și prost mai multe drumuri din Alba Iulia, așa numitele “asfaltări electorale” (am sesizat Curtea de Conturi a României și așteptăm să ne spună măcar dacă și-au dat seama de ilegalitățile cât casa, descoperite de redacția noastră, dar trecute cu vederea până acum), se pare că o rețetă similară există și la nivel național.

Presiuni mari, lucrări prost făcute!

Surse de pe lângă firma care lucrează astăzi la autostradă, ne-au declarat sub protecția anonimatului că au fost presiuni “extrem de mari și extrem de sus” pentru ca la 1 Decembrie 2020 să se redea circulației tronsonul Sebeș – Alba Iulia. Miza (doar) am dedus-o noi: alegerile parlamentare…

După cum se știe, tronsonul de autostradă sus amintit a fost redat circulației în data de 3 decembrie, pe finalul campaniei electorale, într-o zi de joi, pe la 17.00. Perfect pentru ca nimeni să nu mai poată comenta de lucrări făcute prost și pe grabă.

Calitatea lor însă se vede acum. Porțiuni întregi din stratul de rulare de la sensul giratoriu Alba Iulia-SUD se desprind în fiecare zi, iar gropițele au început să apară ca „ciupercile după ploaie” inclusiv pe breteaua de acces.

De ce se întâmplă acest lucru? Simplu: pentru că pe ploaie sau pe temperaturi la limita înghețului nu se toarnă asfalt! Asta o știm noi, oamenii de rând.

 În limbajul de lemn al celor de la CNAIR însă, minciuna este spusă în cuvinte simple.

Ca răspuns la o sesizare mai veche de-a noastră, CNAIR ne-a răspuns astăzi:

  • “În data de 03.12.2020, autostrada a fost deschisă traficului, la propunerea Antreprenorului, împreună cu Poliția Rutieră, fapt ce s-a realizat în totalitate pe răspunderea acestuia”.
  • Lucrările de așternere a mixturilor asfaltice au fost executate cu respectarea prevederilor Normativului AND 605/2016 “Mixturi asfaltice executate la cald. Condiții tehnice privind proiectarea, prepararea și punerea în operă”, în intervalele orare în care temperaturile au permis executarea lucrărilor.

Ce spune normativul?

Normativul la care face referire CNAIR spune clar, în secțiunea nr. 3 – Așternerea mixturilor asfaltice:

Art.83. Așternerea mixturilor asfaltice se va executa la temperaturi ale stratului suport și temperatura exterioară de minimum 10 grade C, pe o suprafață uscată.

Art.84. În cazul mixturilor asfaltice cu bitum modificat cu polimeri, așternerea mixturilor asfaltice se va executa la temperaturi ale stratului suport și temperatura exterioară de minimum 15 grade C, pe o suprafață uscată.

Art.85. Lucrările se întrerup pe vânt puternic sau ploaie și se reiau numai după uscarea stratului suport.

DOAR CĂ:

La Alba Iulia, în perioada 25-30 noiembrie au fost mai multe zile la rând cu precipitații atmosferice, fiind înregistrați și primii fulgi de nea (lapoviță și ninsoare conform arhivelor meteo).

La Alba Iulia, în perioada 10-30 noiembrie temperaturile au fost în medie în jurul a 1.5-2.0 grade celsius, iar straturi bituminoase se turnau inclusiv când termometrele indicau temperaturi de -4 sau -5 grade celsius!

Arhiva meteo conform INMHArhiva meteo conform INMH

Ce ar spune Uniunea Europeană despre modul în care se fac lucrările la proiecte majore, plătite din fonduri europene?!? Poate ar trebui să ne spună europarlamentarii de Alba, atât cel din PNL, cât și cel din PSD!

Proiectul  ”Autostrada Sebeș – Turda” este finanțat prin  Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, „Axa Prioritară 2 -Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil si eficient, Obiectiv specific OS 2.1 Apel de proiecte pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere – proiecte fazate, Operațiunea-Creșterea mobilității pe rețeaua rutiera TENT globală.

Valoarea Totala a proiectului: 1.943.786.048,28 lei conform Act Adițional nr.1/29.01.2018 la CF nr.144/27.11.2017

Valoarea cofinanțării asigurate de UE: 1.211.674.617,74 lei conform Act Adițional nr.1/29.01.2018 la CF nr.144/27.11.2017

Valoarea finanțării naționale: 403.891.539,25 lei conform Act Adițional nr.1/29.01.2018 la CF nr.144/27.11.2017

Data începere proiect: 01.01.2014

Data preconizată a se finaliza proiectul: 31.12.2022

De ce minte acum CNAIR? Greu de spus…

Este de așteptat însă ca inclusiv stratul de uzură de pe autostradă să înceapă să se deterioreze pe parcursul acestui an, întrucât nu s-a respectat normativul european, încă netranspus într-o legislație românească bine articulată. Asta înseamnă că nu prea există răspundere penală în domeniul lucrărilor edilitare privind drumurile publice din țara noastră… 

COMENTEZI?